Kreatywna Lady Gaga
Emocjonalny performance, niezwykle żywa kolorystyka, lateks, kryształy, skóra, gorsety, tiule, cyrkonie, peruki, ubrania sakralne, buty i biżuteria - można byłoby tak bardzo długo. Wszystko to połączone z pokerową twarzą ozdobioną peruką.
Stroje na scenie i w teledyskach nabierają znacznie bardziej odważnych i wyrazistych form i kształtów. Mają też zdecydowanie mocniejszy przekaz.
Im bardziej ekscentryczny człowiek - tym więcej ludzi przyciąga wokół siebie. Ta teoria została potwierdzona badaniami, które przeprowadzili Wijnand Adriaan Pieter Van Tilburga oraz Erica Raymonda Igou. (https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ejsp.1969)
W badaniu podjęto się oceny wpływu, jaki ma ekscentryczność, na ocenę umiejętności artystycznych i dzieł sztuki. Przedmiotem badania był obraz Van Gogha pt: “Słoneczniki”. Dzieło oceniano bardziej pozytywnie, gdy oceniającym przekazano informację o tym że artysta odciął sobie lewe ucho.
Jeden wniosek z badania dowodzi, że zainteresowanie twórczością rośnie gdy wygląd artysty jest bardziej ekscentryczny. Druga teza postawiona w oparciu o badania mówi, że im więcej ekscentryzmu artysty tym wyższa jakość sztuki.
W dużym uproszczeniu: im bardziej szalony jest twórca tym bardziej atrakcyjny jest jego performance.
Świadomość tego waloru jest bardzo profesjonalnie wykorzystana przez Lady Gagę. Podsyca swój wizerunek skrajnie kontrowersyjnymi kreacjami.
Z badań które przeprowadził w 1998 Gregory Feist wynika, że kreatywności sprzyjają takie walory jak: otoczenie, wysoka energetyczność umysłowa i fizyczna. Jeśli nie skupiamy się wyłącznie na przetrwaniu to nasze kreatywne myślenie rośnie.
Dodatkowa stymulacja dla potencjału twórczego wzmaga się w sytuacji zewnętrznych bodźców i sporów oraz tam, gdzie panuje szacunek dla uczenia się, czyli akceptacja dla niewiedzy.
To naturalne środowisko w jakim działa piosenkarka. Jak daleko sięga jej kreatywność, można się przekonać obserwując w jakie dziedziny zapędza się aby budować swoje modowego emploi. Zaczynając od sadomasochistycznych modeli bielizny: cone bra (stożkowych staników) po atrybuty typu: łańcuchy czy okulary z papierosów. Nakrycia głowy od Jean Paula Gaultiera, kosmiczna kreacja od Armaniego czy sukienka z surowego mięsa.
W kreatywnym pędzie Gaga nie ogranicza się jedynie do akcesoriów tekstylnych ale mocno przekracza wszelkie granice. Nawet granice dobrego smaku.
Gaga jest twórcza w każdej dziedzinie ale ja chciałabym skupić się na jej modowej i kreatywnej stronie.
Buty Pancerniki od Alexandra McQueena ("armadillo shoes")
Wyjątkowo odlotowe obuwie, w którym nie da się chodzić. Wykonane z drzewa i skóry pytona. Buty które nosi Lady Gaga w swoich teledyskach, wyglądające jak kopyto, pochodzą z przedostatniej kolekcji Aleksandra McQueena - Plato’s Altantis - wiosna/lato 2010. Wielu znawców i krytyków mody uznało tę futurystyczną linię jako najlepszą w historii brytyjskiego projektanta. Powstały tylko po to by prezentować je na wybiegu i z założenia projekt miał być dostępny poza siecią sprzedaży.
Idealnie nadające się do futurystycznej wizji świata i kobiety. Szybko zostały zauważone i wykorzystane przez piosenkarkę. Tworząc buty MC Queen wyznaczył nową linię w modzie, więc Gaga z powodzeniem wykorzystała je do przekroczenia granicy w swoich muzycznych wizualizacjach. Wypożyczyła je do klipu “Bad Romance”. Te 40 centymetrowe szpilki są w mojej ocenie potwierdzeniem wielkiego geniuszu Aleksandra. Już 3 lata później Gaga miał 3 własne modele tego obuwia w tym jedna para została wylicytowana przez jej ówczesnego narzeczonego, za 295 000 dolarów, na aukcji charytatywnej na rzecz UNICEF-u.
Kwotę przekazano na pomoc ofiarom trzęsienia ziemi w Nepalu.
Teledysk “Bad Romance” wyreżyserował i objął swoją fantazją Francise Lawrence - m.in. twórca filmu “Constantine” oraz “Igrzysk śmierci”. Całość wygląda hipnotycznie.
W teledyskach artystki kontrowersyjne stroje korespondują z wnętrzami.
Za stylizację Gagi odpowiada Nicola Formichetti - jej wieloletni przyjaciel. Nicola był dyrektorem kreatywnym Muglera, Diesla czy Vogue Hommes JAPAN.
Klip został okrzyknięty przez magazyn Bilboard teledyskiem XXI wieku i 11 lat temu był uznany za bardzo kontrowersyjny. Wtedy zapewniał prowokatorce nagrodę Grammy dziś prowokacja ma zupełnie inny wymiar.
VERSACE - Donatletta & Gianni & Garmanotta
Współpraca domu mody Versace to nie jednorazowy projekt ale wiele wspólnych projektów stworzonych na kanwie przyjaźni i wspólnych poglądów.
To nie tylko metaliczne body, w których artystka wystąpiła na Super Bowl ale też stroje do filmu “The Star is Born”. Replika skórzanej kurtki z tego filmu, jest wystawiona na licytację na stronie Versace.com a dochód z jej sprzedaży będzie przekazany na wspieranie osób ze środowisk LGBT. Wykonanie tej kurtki zajęło aż 400h.
Wsparcie dla środowisk homoseksualnych organizuje fundacja Lady Gagi: “BORN THIS WAY”, dla której powstał kolejny wspólny projekt z tęczowymi napisami VERSACE. Jest to kolekcja kapsułowa zaprojektowana specjalnie dla Lady Gagi. W jej skład wchodzą t-shirty i berety z nadrukowanym logo domu mody oraz nazwą fundacji.
Artystki zdecydowały się na współpracę przy tęczowym projekcie a część zysków trafi na cele wsparcia zdrowia psychicznego młodych ludzi ze środowisk LGBTQIA.
- Versace zawsze był liderem. Gianni, Donatella i Allegra celebrują wszelkie kolory miłości. Dziękuję Donatelli za wsparcie zdrowia psychicznego osób LGBTQ+ - napisała Lady Gaga na Instagramie. Wielką przyjaźń dziewczyn podkreśla fakt, że obydwie mają włoskie korzenie i temperament, obie są artystkami. W 2013 roku Lady Gaga została twarzą nowej kolekcji i chwilę później nagrała utwór dla Donatelli z jej imieniem w tytule.
Teledysk do singla “The Edge Of Glory” jest bardzo minimalistyczny jeśli chodzi o kreacje. Wszystkie ubrania jakie ma na sobie Lady Gaga pochodzą z ostatniej kolekcji Gianiego Versace…
Z ziemi włoskiej do Polski...
Wszystkie kreacje sceniczne Lady Gagi są bardzo przesycone kolorami. Artystka jest jak całodobowa futurystyczna instalacja przypominająca wesołe miasteczko czy nieustający spektakl kostiumowy. Wszystkie obrazy są jest jak senne marzenia z filmów Burtona.
W jej strojach, poza kolorami i krojami, są również symbole nawiązujące do wielu aspektów życia. Zaczynając od gwiazd lat 80-90, typu Bowie, Madonna po symbole i religijne postaci (np. Judas) . Wizualna strona jej występów i teledysków jest jak pokaz mody.
W projektach Lady G. mają udział dwie polskie kostiumografki i projektantki Agnieszka Osipa i Katarzyna Kolka.
Nowy krążek "Chromatica" to rytmy dance’u, elektroniczne brzmienia i symfoniczna nuta. Brzmi jak dawna Madonna ale wygląda jak kosmitka z przyszłości z nadprzyrodzoną mocą.
I w tym projekcie jest zaklęte dzieło Agnieszki Osipy, która wykonała piękne czerwone rękawiczki wysadzane czerwonymi kamieniami. Na hollywoodzkich teledyskach wyjątkowo egzotyczne wyglądają nasze słowiańskie czepce wysadzane perłami. To nakrycia bardzo typowe dla scenografki. Można je podziwiać na profilu instagramowym autorki. Pani Agnieszka nie jest zbyt wylewna i nie ma poza jej pracami specjalnie dużo informacji na temat jej życia. Widać jednak ze swoją uwagę kieruje na projekty które czerpią z naszej przedchrześcijańskiej historii, z żywotów boskich symboliki runicznej czy popularnej obecnie mitologii słowiańskiej. Całą magię jej twórczości oddają cudownie wykonane zdjęcia.
Jeśli zaś chodzi o Katarzynę Konieczkę to jest ona specjalistką od archaicznych urządzeń medycznych typu: gorsety, aparaty na zęby czy kołnierze ortopedyczne. Wg mnie to jeden z najlepszych towarów eksportowych. Ubierała nie tylko Lady Gagę ale też Jennifer Lopez czy CocoRosie. Rodzimi artyści równie chętnie korzystają z projektów Pani Agnieszki i tu najlepszym przykładem jest Nergal .
W przypadku obydwóch polskich artystek widać mix ludowości z gotyckimi akcentami. Folklor i kościelna ornamentyka zatapiają się w mrocznych koronkach i mroku.
Jeśli biżuteria - to musi być jest dużo…bardzo dużo
Obok bardzo kolorowych i wyrazistych strojów nie sposób nie zauważyć biżuterii jaką do swoich strojów dobiera artystka.
Warto wymienić autora wprowadzającego styl biżuteryjnego przesytu, który z każdym rokiem staje się niezwykle popularny. To Amerykanin izraelskiego pochodzenia Ken Borochov jest odpowiedzialny za fantastyczne precjoza wokalistki. Jego marka “Mordekai by Ken Borochov” ma wywołać zachwyt i zdumienie. Marka stworzona przez Kena w 2009 roku reprezentuje nurt tzw. biżuterii ekstremalnej.
Natomiast zdecydowanie łagodnie ozdobił Gagę Dom mody Schiparelli, wpinając w poły jej marynarki broszkę na okoliczność uroczystości zaprzysiężenia prezydenta Joe Bidena. Symbolika broszki jest bardzo wymowna. Jest nią gołębica, która jest znakiem pokoju i nadziei. Po uroczystości biżuteria trafiła do sprzedaży a dochód w całości zasilił konto fundacji Lady Gagi.
Duzy ekran i premiery
To jak można bawić się modą i zmieniać swoje oblicze można zobaczyć porównując stroje z teledysków i z oficjalnych premier filmowych.
Przeciętna dziewczyna w przeciętnych strojach, zupełnie nie do zapamiętania w filmie “The star is born”. Wg mnie to najlepszy przekaz dla tych, którzy mają wątpliwość czy strój ma znaczenie. Otóż ma! I potrafi radykalnie odmienić człowieka.
Ciągle zastanawiam się czy w tych wszystkich kombinacjach jakie widzę w wydaniu artystki jest jeszcze jakieś zestawienie czy strój, który może zaskoczyć i pokazać ją jeszcze z innej strony. Ona chyba nie ma limitu.
Gdy zobaczyłam zdjęcia z premiery filmu i jej piękna różową suknię z piór “Flamingo” od Valentino Haute Couture zachwyciłam się nią absolutnie. Cały czas wracam do tych zdjęć bo kreacja jest genialna. Drogie kolczyki i boski dodatek w postaci Bradleya Coopera w zupełności wystarczył.
Na dużym ekranie, w kolejnej produkcji kinowej pojawia się utalentowana Gaga w roli Patrizi Regani w “House of Gucci”i. Historia warta talentu Gagi. Znów potwierdza że jest kobietą wielu twarzy i że moda lat 70 może ponownie ją odmienić. Kolejny niesamowity eksperyment z modą i zmianą wizerunku. Temperamentna i energetyczna Gaga idealnie buduje swoja postać i daję swoje włoskie pochodzenie w zbudowaną rolę.
Podsumowując...
Księżniczka mody która kreuje się wciąż na nowo. Nie co 10 lat ale co utwór. Można zastanawiać się czy zabranie jej pomysłów ale po tylu latach scenicznej działalności - wątpię. Tym bardziej, że moda wciąż się rozwija a wraz z nią kreatywność artystki. Dzięki strojom Pokazuje swoje kolejne, nowe wcielenia. Jej styl postrzegam jako pokojowy protest i walką o wolność oraz niewerbalny przekaz wartości.
Nie daje się pozamykać w schematy, nie boi się ciągłych eksperymentów co tylko potwierdza że ma dystans do siebie i jest niezłomna.
Skłonna do nowatorstwa z wyglądem bajecznej postaci wciąż inspiruje. Nie ma chyba nikogo kto jest do niej podobny i w swoim wizerunku potrafi ukryć całe szaleństwo a przy tym robić to w bardzo przemyślany sposób.
Tak wygląda utalentowana dziewczyna, która wciela swoje marzenia w życie. Wspiera edukację, badania naukowe, mniejszości. Tak wygląda osoba która nie ocenia stylu innych. Z kreatywnym pomysłem na siebie i narzędziem jakim jest moda zbudowała osobowość, która wciąż nie jest ostatnia wersją.